تفسیر محبت

سنگ نوشته

تفسیر محبت

سنگ نوشته

مشخصات بلاگ

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

اصلاحات ارزی و بند ج

سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۹:۲۶ ق.ظ

بسم الله


می خوام برگردم به تاریخ زمان انقلاب

.

.

طبق این بند، مقدار زمینی که عرفا از سه برابر زمین های مورد نیاز یک کشاورز در هر محل بیشتر بوده مصادره شده

و در اختیار کشاورزان بی زمین قرار می گرفت


و چون دلیل شرعی برای و قانونی برای نامشروع دانستن این زمین ها وجود نداشت

لذا تأکید شده بود که اجرت المثل آن زمین ها باید به مالکان اصلی پرداخت شود. 


این قانون با نظر امام خمینی (ره)، در سال های 58 و 59 از سوی سه تن از فقهای بزرگ انقلاب (آیت الله منتظری، آیت الله مشکینی و شهید بهشتی) تهیه شده بود. 


در نهایت هم این بند اجرا نشد

پیوست: جزوه سیره رهبری حوزه دانشجویی شریف

.........................


در این باره سؤالات زیادی وجود داره

1.بند الف و ب تنها برای اصلاح ساختار اقتصادی کافی بود؟

2.وقتی یک ساختار اقتصادی نادرست باشد می توان با همان ساختار قبلی ادامه داد؟

3. بهبود وضع خراب با چه مقاومت هایی رو به رو هست و آیا همیشه می شه به آسونی همه چی رو درست کرد؟؟

4.با وجود نظام اسلامی و قوانین خمس، زکات، انفاق و عدم ربا، عدم قمار و . . . فاصله ی طبقاتی بین اقشار جامعه چقدر زیاد است؟؟ ( در هر حال ممکن است افرادی با سخت کوشی به این سرمایه رسیده باشند)

5.عوامل مهم در تعیین درآمد اصناف مختلف در جامعه چه می باشد؟

6.برای کمک به اقشار آسیب دیده از لحاظ اقتصادی باید به آن ها زمین و سرمایه تولیدی داد و یا پول به عبارتی زمین زراعی داد و یا وجه مالی؟

.

.

 1. تشبیه خوبی نیست ولی پنیر و گردو باهم تأثیر می گذارند و صرف خوردن هر کدوم از آن ها به تنهایی شاید اثری نداشته باشد لذا نمی توان گفت حالا که آسونه پنیر رو بخوریم گردو رو بی خیال

2. فرض کنید یک خونه کلنگی بهتون بدن بگن برین توش زندگی کنین و امید داشته باشید زلزله که اومد مشکلی پیش نمی یاد آیا شما در اون زندگی می کنین و یا اون رو خراب می کنید و دوباره از اول با مصالح درست خونه جدید می سازید؟

3. وقتی مریض می شیم تا که دکتر گفت آمپول بزنید راحت آمپول می زنیم و یا می گیم دکتر شربت بنویس در حالی که گاهی دکتر شربت هم می نویسه ولی چون مدت اثرگذاری اش دیرتر مجبور می شیم آخرش آمپول رو بزنیم. 

4 و 5 رو باید متخصصین علوم اقتصادی اسلامی جواب بدن 

6. فکر کنم برای اینکه یک عده برای همیشه از ضعف اقتصادی در بیان بهتر باشه به شون زمین و شغل داد تا اینکه هر ماه به شون پول قرض بدیم این هم برای شرافت اسلامی شون بهتره و هم یک نوع مبارزه ریشه ای با فقر هست

.

.

به نظر این بند ج خیلی ایده خوبی برای رفع مشکل اقتصادی و از بین رفتن فاصله اقتصادی هست

در قرآن چند بار اومده که خدا محصولاتش رو در سه طبقه عرضه می کنه 

و شاید بدین معنی باشه که سرمایه ثروتمندترین فرد جامعه باید سه برابر  فقیرترین فرد جامعه باشه


این جا ممکنه بگن پس سخت کوشی و تلاش فرد چی؟

امام علی (علیه السلام) یک عالمه نخلستان داشتن ولی این سرمایه برای خدمت به خلق بوده یعنی ایشون استفاده شخصی نمی کردن 


اگر سرمایه بیش از حد در یک جا متمرکز بشه مرز قند ایجاد می شه و خدا در قرآن چند بار گفته این سرمایه باید در گردش باشه

کی لا یکون دوله بین الاغنیاء منکم (بخشی از آیه 7 سوره حشر)


در اول انقلاب ثروت به خاطر رعایت نشدن قوانین اسلام به نادرستی بین مردم پخش بود 

این که فقها تا سه برابر رو جایز دونستن از روی هوا که نبوده مسلما با علم به این عدد رسیدن

تازه زمین ها که غصب نمی شده پول زمین داده می شده

.

فقط برای جلوگیری از بیشنر شدن فاصله طبقاتی زمین های بیش از حد سه برابر هرس می شده و به فقرا داده می شده

تا فقرا هم سرمایه برای کار کردن و ایجاد درآمد داشته باشن

.

خلاصه اینکه اون اعضایی از بدن که برای سلامتی جامعه می بایست به شون آمپول زده بشه 

از آمپول خوردن جلوگیری کردن بدون توجه به اینکه چه ضربه ای دارن به اقتصاد کشور می زنن 

.................................................................

 و اما یک داستان

.

.

حضرت یوسف (علیه السلام) علم اقتصاد رو گویا خدا به شون داده بود

اگر فیلم حضرت یوسف (علیه السلام) که صدا و سیما نشون داد مستندات درستی داشته باشه


طبق آیات 21-29 سوره حجر (مطلب سیستم کنترل موجودی خدا و مدیریت درست نمایندگی ها)

"ولی فقیه" باید برای درست کردن ساختار اقتصادی، روی تمام اموال مردم تسلط داشته باشه

در زمان ایشون شرایط 7 سال قحطی باعث شده بود که ایشون به مردم از خزانه دولت گندم بفروشه و کم کم اموال اون ها رو بگیره

و به عبارتی بعد از 7 سال قحطی تمام اموال و مردم به بردگی حضرت یوسف (علیه السلام) در اومده بودن 


توجه کنید چون "ولی فقیه" عادل هست از این فرصت برای ظلم کردن به مردم استفاده نمی کنه

و به عبارتی خود مردم عاشق بردگی حضرت یوسف (علیه السلام) بودن

و بعدش ایشون مردم عادی رو از بردگی آزاد کردن 

ولی برده دارها و صاحبان ثروت هم چنان برده بودند یعنی به عبارتی برای دولت کار می کردن

در عین اینکه هر کسی اختیار داشت روی زمین و ملک در دستش کار و زندگی کنه و کسب درآمد کنه

.

.

.

انقلاب اسلامی این امکان رو به ولایت فقیه می داد تا بتونه اموال رو به صورت درست بین مردم توزیع کنه 

حداقل اگر اون زمان با این کار مخالفت شد 

جنگ تحمیلی فرصت خوبی بود که امکاناتی که به اقشار قوی جامعه داده می شه

با قیمت کمتر نباشه و اون ها پول خدماتی رو که به شون داده می شه رو به طور کامل بدن

.

.

در هر حال بعضی وقتا ما اشتباهات بزرگی می کنیم و چیزی رو خیر می پنداریم که به ضررمون هست


خدا داند

یاحق 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۱/۱۵
معرفت جو