تفسیر محبت

سنگ نوشته

تفسیر محبت

سنگ نوشته

مشخصات بلاگ

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

بسم الله


(آیات 84 تا 94 سوره هود)


این سوره آیات خیلی جالبی داره که میشه نکات زیر رو بهش اشاره کرد: 

  • نحوه مباحثه فردی که حق رو می خواد بگه با جامعه
  • حرف زدن رسول با استدلال و منطق
  • رسول هیچ وقت شخص شخص رو مورد مخاطب قرار نمی دهد
  • رسول در مقابل ناسزاهای مردم جامعه ناسزا نمی گوید
  • رسول در مقابل بی منطقی ها با منطق پاسخ می دهد
  • رسول می گوید شما به خاطر مخالفت با شخص من به گمراهی نروید
  • نهی از منکر رسول به خاطر ایجاد فضای تفرقه و مخالفت نیست برای اصلاح جامعه است
  • علت اطاعت نکردن جامعه از رسول
  • جامعه، شخص رسول را مخاطب قرار می دهد درحالی که رسول می خواهد رنگ اشخاص را در دیده ی مردم پاک کند و خدا را نشان دهد
  • جامعه بدون توجه به خدا می خواهد شخص رسول را زیر سؤال ببرد
  • جامعه همین که نتوانست در مسئله ای تفقه کند حاضر به قبول حرف رسول نمی شود. یعنی تا جایی با رسول است که خودش درک داشته باشد
  • رسول همواره از ابتدا شخصیتی مورد ستایش است ولی هرگاه که در نقش رسول قرار گرفت شخصیتی بد قلمداد می شود
داریم

و الی مدین اخاهم شعیبا (جالبه رابطه حضرت شعیب (علیه السلام) در اول ماجرا رابطه برادری و دوستی بوده)

قال یا قوم اعبدوا الله                          گزاره
مالکم من اله غیره                             دلیل صحت گزاره

و لا تنقصوا المکیال و المیزان بالقسط     گزاره
و لا تبخسوا الناس اشیاءهم
و لا تعثوا فی الارض مفسدین

بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین  دلیل صحت گزاره ها

و ما انا علیکم بحفیظ                      دادن اختیار در تصمیم گیری

حالا حرف زدن قوم:

قالوا یا شعیب                               جالبه قوم حضرت شعیب (علیه السلام) اهل استدلال و منطق اند
اصلواتک                                       و خوب فهمیدن که نماز حضرت شعیب (علیه السلام) باعث هدایت گری ایشون شده
تأمرک
ان نترک ما یعبد ءاباؤنا 
او ان نفعل فی اموالنا ما نشؤا 

انک لانت الحلیم الرشید             و جالبه حضرت رو به عنوان آدم حلیم و رشید قبول دارن

باز حضرت می گن

قال یا قوم                                       حضرت می گن شاید از رب من رزق حسنه ای به من رسیده و صاحب مقام شدم
ارءیتم ان کنت علی بینه من ربی      این جا دیگه ورود به عالم غیب هست و رزقی که دیده نمی شه
و رزقنی منه رزقا حسنا

و ما ارید ان اخالفکم                     من که با نهی از منکر کردن شما قصد مخالفت و کوبوندن شما و معرکه گرفتن ندارم
الی ما انهاکم عنه

ان ارید الا الاصلاح                    به اندازه استطاعتم فقط قصد اصلاح دارم
ما استطعت 

و ما توفیقی الا بالله               تازه اگه موفق بشم هم خواست خدا بوده من که هیچ کاره ام
علیه توکلت و الیه انیب

بقیه ان شاءالله پست بعدی 

یاحق
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۹/۲۰
معرفت جو