تفسیر محبت

سنگ نوشته

تفسیر محبت

سنگ نوشته

مشخصات بلاگ

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

استقلال اقتصادی

پنجشنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۰۳ ب.ظ

بسم الله

شهید بهشتی در اوایل انقلاب گفته بودند:

باید مقداری از مصرف را کم کنیم. ملت ما برای ادامه ی انقلابش باید روزه ی اقتصادی چندساله بگیرد. 

شورای انقلاب به ملت توصیه می کند که مصرفمان را کم کنیم. 


مسأله ی دوم افزایش تولیدهای اولیه است. چه مانعی دارد برای اینکه کمتر پارچه از بیرون بیاوریم، مجددا دست بافی ها و بافندگی های با ماشین های کوچک دستی و برقی را در اطراف ایران، در شهر و روستا توسعه بدهیم؟ چه مانعی دارد که صنعتگران را تشویق کنیم تا ماشین های کوچک برای تولیدهای کوچکک اختراع کنند و بسازند؟ اقتصاد همراه با تولیدهای کوچک، متناسب با نیازهای مصرف ما، می تواند یکی از اصول بزرگ پیشرفت این انقلاب باشد


نکته ی سوم اینکه الان نزدیک به هشتاد درصد از کارخانه های تولید کننده مؤثر ما متعلق به شما ملت است. یعنی عملا آن ها را از دست آن مدعیان مالکیت گرفته ایم و به دست شما سپرده ایم. ولی این کارخانه ها را باید شما کارگران و استادکاران و تکنسین ها و مهندس ها و مدیرهای عزیز خوب اداره کنید و نگذارید این کارخانه ها بخوابد. پس اصل سوم اداره ی هر چه بهتر کارخانه هایی است که عملا ملی شده اند. 


اصل چهارم این است که ما باید واسطه ی میان تولید و مصرف را به حداقل لازم برسانیم. ما باید کاری کنیم که تولیدکننده و مصرف کننده حداکثر با یک یا دو واسطه بتوانند با هم مربوط شوند. اصل چهارم این است که باید با همکاری میان ملت و دولت، مصرف و تولید را تا آن جا که می توانیم به هم نزدیک کنیم.


با این اصول است که ما می توانیم به استقلال اقتصادی نزدیک شویم.

اگر ما بتوانیم با استفاده از رهبری اسلام و رهبران اسلام این راه استقلال اقتصادی را تا پایان پیش ببریم، آن وقت انقلابمان به پیروزی نهایی نزدیک شده است.


ص251 کتاب ولایت، رهبری، روحانیت شهید آیت الله دکتر بهشتی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۳/۳۰
معرفت جو