تفسیر محبت

سنگ نوشته

تفسیر محبت

سنگ نوشته

مشخصات بلاگ

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

همچنان صراط مستقیم . . .

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۷:۱۳ ق.ظ

فک کنیم تا ما این صراط مستقیم رو کشف کنیم پیر شیم :) ولی کم کم دارم ایمان پیدا می کنم که کل قرآن تفسیر سوره ی حمد

قبلا می گفتم یعنی چی روزی 10  بار سوره ی حمد می خونیم الان تازه می فهمم چه عظمتی داره این سوره ی حمد

جالبه هنوز هم می گم عدد 7 عدد عجیبیه امام محمد باقر (علیه السلام) که باقرالعلومن هم 7 امین معصومن تازه سوره ی حمد هم 7 آیه داره . . . 

بگذریم و به صراط مستقیم بپردازیم خیلی وقته از قرآن چیزی نگفتیم دلم تنگ شده . . . . 

............................................................................................................

قبلا تو سوره ی مریم (سلام الله علیها) اسم تک تک پیامبرها را به عنوان صاحب نعمت و افرادی که توی صراط مستقیم بودن گفتیم و پیامبر خودمون حضرت محمد (صل الله علیه و آله و سلم) مونده بود و دلیل عبد بودنشون هرچند که واضح بود . . . (آیات 160 تا 165سوره ی انعام)

داریم "قل اننی هدانی ربی الی صراط مستقیم دینا قیما مله ابراهیم حنیفا و ما کان من المشرکین" یعنی خدا به پیامبر می گه به ملت بگو که خدا تو رو هم به صراط مستقیم هدایت کرده همون صراط حضرت ابراهیم (علیه السلام)، همون دین قیم و استوار . . . 

نه تنها خدا ایشون رو به این صراط هدایت کرده بلکه پیامبر تو خود صراط هستن تو سوره یس داریم "انک لمن المرسلین" یعنی تو از رسولانی و "علی صراط مستقیم" و بر روی صراط مستقیمی

حالا پیامبر (صل الله علیه و آله) چه ویژگی داشتن که تو صراط مستقیمن؟؟؟

تو آیات بعدی سوره ی انعام داریم: 

"قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین" یعنی عزیزم پیامبر تموم وجودشون برای الله هم نمازشون، هم زندگی شون و هم زندگی و مرگشون  . . . . 

....................................................................................................

حالا از این جا به بعد مسئله ی رب العالمین بودن الله تو سوره ی حمد مطرح میشه . . . 

"لا شریک له و بذلک امرت و انا اول المسلمین" یعنی چون الله شریک نداره و من امر شدم که اولین مسلمون باشم . . .

اصلن مگه می شه کسی جز الله رب العالمین باشه آخه "قل اغیر الله ابغی ربا و هو رب کل شئ" یعنی آیا به غیر از الله ربی بگیرم در حالی که این الله هست که رب تموم چیزهاست؟؟!!! 

اصلن چرا به حرف شما گوش بدم و رب دیگه ای بگیرم در حالی که بعدش شما می رین سر کار و زندگی خودتون و من رو اون دنیا تنها می ذارین حالا چه جوری می تونم اون دنیا جواب خدا رو بدم؟؟!! "و لا تکسب کل نفس الا علیها" یعنی هر نفسی هر چی کسب کرد گردن خودشه همین الان بخواییم یه لب تاب سادمون رو تا دانشگاه ببریم کی حاضره جای ما اون لب تاب سنگین رو جا به جا کنه؟؟؟!! یا اگه درسمون بد بشه و نمرمون کم شه کی حاضره جای ما ناراحتی کنه؟؟!!

"و لا تزر وارزه وزر اخری" یعنی هیچ کی قرار نیست بار اون یکی رو تحمل کنه پس آدم جونم وقتی می خوای برای خودت رب انتخاب کنی حواست باشه که اون دنیا کسی حاضر نیست جای تو برای انتخابت جواب پس بده، کاری به ملت نداشته باش خودت بشین منطقی فک کن ببین غیر از اینه که مورچه رو الله تربیت کرده، درخت رو همین طور و . . . الله همه چی رو تربیت کرده حتی مربا رو پس حواست باشه که کی رو داری مربی خودت می کنی . . . اصلن مگه دوست نداری یه مربی داشته باشی که هم عالم باشه، هم قدرتمند و هم مالک تموم دنیا ،این جور مربی رو از کجا می خوای پیدا کنی؟؟؟

"ثم الی ربکم مرجعکم فینبئکم بما کنتم فیه تختلفون" تازه آخرش تو که هر کاری کنی برمی گردی پیش مربی اصلی، آخرش که می میری، پس بذار وقتی پیش الله بر می گردی مثل بچه ای که بر می گرده تو آغوش مادرش به حرفای ربت خوب گوش بده که روی برگشتن رو داشته باشی، روت بشه تو صورت مادرت نگاه کنی کاری کن که الله بهت افتخار کنه . . .  

"و هو الذی جعلکم خلائف الارض" و خداست کسی که شما را روی زمین خلیفه قرار داده و "رفع بعضکم فوق بعض درجات" یعنی خدا خودش بعضی از شما را بالاتر از اون یکی قرار داده یه دفعه اشتباهی عبد درجه بالاتر از خودت نشی ها . . . این تعیین کننده درجات خود خداست تازه برای این بینتون فرق گذاشته که "لیبلوکم فیما اتاکم" یعنی خدا می خواد این جوری شما را آزمایش کنه تا ببینه در قبال درجات هم چه شکلی رفتار می کنید مثلا وقتی ازتون می خواد که به حرف بالایی تون گوش بدید گوش می دید و یا وقتی می گه من ربتونم نه اون درجه بالاییه این رو می فهمید، این حدود رو در نظر می گیرید یا نه . . . .

"ان ربک سریع العقاب" یعنی خدا سریع عقاب می کنه البته "و انه لغفور رحیم" . . . عزیزم خدا این جا هم ترازوی خوف و رجا رو میزون کرده :) . . . 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۲۹
معرفت جو