تفسیر محبت

سنگ نوشته

تفسیر محبت

سنگ نوشته

مشخصات بلاگ

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

همچنان اندر تکاپوی فهم صراط مستقیم . . .

يكشنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۸:۴۷ ق.ظ
جالبه تو سوره ی انعام آیات 151 و 152 خدا می گه بیایین می خوام براتون بگم دوست دارم چه کارهایی رو انجام ندین تا دوستیم عمیق تر بشه. . .
"قل تعالوا اتل ما حرم ربکم علیکم" . . .  یعنی بیایین تا بگم چیا را ربتون بر شما حرام کرده
"الا تشرکوا به شیئا" . . . یعنی اولا لطفا برای من شریک قائل نشید من یکی ام، خودم یه تنه هواتون رو دارم، خیالتون جمع باشه، شما هم فقط عبد من باشید. . . یه درصد فک کنید اگه من شریک داشتم چه قدر بدبختی می یاست بکشید، هی ناز من را بخرین، هی ناز شریکام رو بخرین، هی ببینید من چی می گم، اونا چی می گن خلاصه برید من را شکر کنید که خودم به تنهایی حواسم بهتون هست . . . 
"و بالوالدین احسانا" . . . حواستون به پدر و مادرتون هم باشه، تا که شما رو فرستادم زمین، اون موقعی که هیچ قدرت و علمی نداشین این بنده های خدا به خاطر من بدجوری حواسشون بهتون بود، شما فقط داد و بی داد می کردید، فک کنید اگه یه ضبط صوت مدام روشن باشه و یکی سرتون همش داد بزنه کفری می شید و یا سرش داد می زنید یا پرتش می کنید بیرون تازه همین جور بدون دیدن هیچ کاری از سوی شما بهتون غذا می دادن لباستون را می شستن، قربون صدقتون می رفتن خلاصه رو زمین اولین کسائی که امانتی من را که شما باشید مواظبش بودن پدر و مادرتون بودن به این عزیزان احسان کنید البته در آیات دیگه ای داریم که خدا می گه بال و پر محبت براشون بگشایید و بهشون حتی یه تلخی کوچیک هم نکنید  . . . 
"و لا تقتلوا اولادکم من املاق نحن نرزقکم و ایاهم" . . . یعنی لطفا نوزاداتون رو هم به خاطر بی پولی نکشید ما خودمون روزیشون رو می دیم، اصلا این محبتی که شما نسبت به بچه هاتون دارید رو هم ما تو دلتون انداختیم وگرنه کی حاضره مفت و مجانی یه همچین نوزاد پر سر و صدا و پر زحمتی را تحمل کنه . . .     
"و لا تقربوا الفواحش ما ظهر منها و ما بطن" یه جا گوش دادم که فواحش یعنی گناه بزرگ خدا می گه لطفا از این گناه های بزرگ هم نه ظاهری بکنید و نه باطنی و مخفی. خودمونیم دیگه آخه ظاهر و باطنتون را که من می دونم روتون می شه جلوی چشم من گناه کنید. . .
"و لا تقتلوا النفس التی حرم الله الا بالحق" . . . یعنی خواهشا آدم کشی هم نکنید اونم نه این که منظورم این باشه که جسم کسی را نکشید، نه، گاهی شما روح آدما را می کشید لطفا نفس کسی را که الله کشتنش را حرام کرده نکشید وگرنه آدم بدا رو اونم با شرایطی که خودم گفتم طوری نیست بکشید . . .
"ذلکم وصکم به لعلکم تعقلون" یعنی من بهتون این توصیه ها را کردم شاید این عقلتون را به کار بندازین و آکبند نگهش ندارید . . .
و لا تقربوا مال الیتیم الا بالتی هی احسن حتی یبلغ اشده . . . یعنی به مال یتیم هم نزدیک نشید مگه به طریق احسن تا زمانی که به رشد فک کنم عقلی برسن . . . آخه اونا که کسی را جز من ندارن. . . نکنه در حقشون ظلم کنید . . .نکنه پولشون را جوری خرج کنید که به صلاحشون نباشه . . . در مورد ایتام خیلی دقیق باشید لطفا . . . 
"و اوفواالکیل و المیزان بالقسط" . . . یعنی به این کیل و میزان وفا کنید، می خواد ترازوی مغازه باشه، می خواد ترازوی درس دادن تو دانشگاه باشه، می خواد ترازوی دادگستری ها و دادگاه ها باشه، می خواد ترازوی روابط بین الملل و . . .باشه خلاصه این ترازو باید میزون باشه البته نه اون میزونی که شما می خوایید میزونی که من می خوام  و من می گم. . . 
"لا نکلف نفسا الا وسعها" . . .البته لطفا از اون ور بوم هم نیفتید و به خودتون سخت نگیرید من هر کسی را به اندازه ی وسعش تکلیف دادم البته حواستون به وسعتون هم باشه که برای من کم نذارید . . . .
"و اذا قلتم فاعدلوا و لو کان ذا قربی" . . . یعنی وقتی حرف می زنید عدالت رو نگه دارید یعنی افراط و تفریط نکنید حتی اگه مخاطبتون نزدیکاتون باشن . . . 
"و بعهد الله اوفوا" . . . یعنی به عهد الله هم وفا کنید . . .  تو یه آیه سوره ی بقره داریم خدا می گه "....اوفوا بعهدی اوف بعهدکم..." بخشی از آیه 40 سوره ی بقره . . .یعنی اگه به عهد من وفا کنید منم به عهدتون وفا می کنم :) . . .
 ذلکم وصکم به لعلکم تذکرون .. . .یعنی این دفعه این ها را بهتون توصیه کردم تا بهتون یادآوری بشه یعنی شاید با عقل باید اولی ها را سبک سنگین کرد ولی اینا دیگه یه چیزهایی که مسلم براتون شاید دلتون هم صدق بودنش را تأیید می کنه و تنها باید یادآوری بشه . . .

خلاصه همه ی اینا را گفتیم که بگیم تو آیه بعدیش اومده . . . . " و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه" یعنی این صراط مستقیم منه پس ازش تبعیت کنید . . . 
" و لا تتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله " . . . یعنی شاید خدا می خواد بگه دنبال یه عالمه راه نرید که شما را از راه اصلی منحرف کنه . . . (مورچه را یادتون بیاد) . . 
"ذلکم وصکم به لعلکم تتقون" . . . یعنی این یکی را دیگه بهتون توصیه می کنم تا تقوای الهی پیشه کنید یعنی این یکی رو دیگه بترسید چون گم می شید و خطرناکه . . .   
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۲/۰۸
معرفت جو