تفسیر محبت

سنگ نوشته

تفسیر محبت

سنگ نوشته

مشخصات بلاگ

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا

آخرین مطالب
محبوب ترین مطالب

سد عقل بر روی آب محبت

چهارشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۲، ۰۷:۱۲ ق.ظ
فیلم فرار از زندان را نمی دونم چند نفر دیدید ولی نقش اصلیش مایکله که با یه عالمه کد رو به رو و اون ها را کنار هم می ذاره تا بتونه اصل قضیه را کشف کنه می دونید احساس می کنم قرآن و سخنان اهل بیت (علیه السلام) هم توشون یه عالمه کد نهفته است که برای رسیدن به منظور باید کد شکنی بلد باشیم . . . .
الحمدلله خدا خواسته ما چند تا کد را بدونیم یه جا گوش داد حاج آقایی می گفت آب نماد مهر و محبت و عقل به معنای پایبند و از عقال می یاد که عربا باهاش شتر را به زمین می بستن . . . 
در رابطه با آب خودش چند تا مفهوم داریم مثه بستر، سیل، طغیان، آبشار، آب راکد، شیب بستر و . . . .
از طرفی می شه گفت خانوما ظرف مهر و محبتن یعنی یه جورایی از جنس محبتن
حالا محبت چیه؟ آبه و آب در اکثر موارد جاریه، زنده است جریان داره درسته توی بستری حرکت می کنه ولی به هیچ مکان ثابتی پایبند نیست یعنی پایبند بودنش کمه خب به این عبارت رسیدیم که آب پایبند بودنش کمه حالا بیایین به جای هر واژه مصداقش را بذارین یعنی به جای آب خانوما و به جای پایبند عقل خب نتیجه می شه  "وجه محبت خانوما عقلش کمه" یا همون خانوما عقلشون کمه" :)
این اصلا بد نیست اتفاقا خیلی هم این عبارت خانوما عقلشون کمه قشنگه و کاربردی همین که خانوما با آب نسبت داشته باشن خیلی خوبه چون یه جورایی به واژه مؤمن نزدیکن :) 
ببینید آب را اگه بخوایین ازش استفاده ی مفید کنید باید ظرف داشته باشین یعنی وقتی آب در ظرفی قرار بگیره میشه از تلف شدنش خودداری کرد مثلا سد، خیلیا روی آب سد می زنن که بعدش حساب شده از اون آب استفاده کنند این سد باعث رکود آب نمی شه چون مدام پر و خالی میشه و آب توش جریان داره فقط باعث میشه اگه بارون زیاد بارید رودهای ورودی و خروجیش طغیان نکنن و خرابی به بار نیارن یعنی یه جورایی از سیل جلوگیری می شه شاید این ظرف همون ظرف حجاب و عفاف باشه
یعنی یه جورایی محبت برای اینکه کارایی داشته باشه باید با یه پایبندی اون را محافظت کرد یعنی تو خود اصل کلمه ی محبت عقل و عقال کم داریم و حالا این عقال باید باشه تا محبت حیف نشه
وقتی بارون بیش از حد می باره آب تو هر زمینی چه بستر داشته باشه چه نداشته باشه جاری میشه و این سیله خونه خراب کنه شاید مصداقش خانومایی باشه که تو جامعه بی حساب و کتاب همین جوری ابراز محبت می کنن. 
حالا برای استفاده ی صحیح از آب باید چی کار کرد؟ باید از طغیانش جلوگیری کرد و یا اون رو تو مسیرای با شیب زیاد جاری نکرد مثلا چون خانوما پر از احساسن شاید اگر در یه تصمیمی که پنجره ی احساس خانوم ها بازه و احساسشون را بین دو درجه تغییر می ده یعنی از بالا به پایین مثه آبشار یا تو یه شیب تند حرکتش می ده ازشون مشورت بگیرید نتونن برای قایقی که روشون قرار می گیره رسیدن به هدف درست را تضمین کنن شاید برای مقابله با این طغیان اولا اصلا تو این جور مسائل باهاشون مشورت نکرد یعنی اون شیب تند را ایجاد نکرد و یا اگر اشتباهی ایجاد کردیم مثه کسی که داره به سمت آبشار می ره باید خلاف مسیر آب پارو زد یعنی هر چی گفتن باید برعکسش عمل بشه (الآن ما در خانوم بودن خودمون شک کردیم :) ولی آخه امام علی (علیه السلام) هیچ حرفی را بی حساب کتاب نمی زنن)
بعد از تموم این حرفا ببینیم امام علی (علیه السلام) برای حفاظت از این آب حرفای قشنگی زدن: 

از مشورت با زنان بپرهیز، چراکه نظر آنان سست و عزمشان بی پایه است. زنان را در حجاب گیر تا از نگرستین به مردان بازمانند، زیرا سخت گرفتن در حجاب عفت آنان را بیشتر حفظ می کند. بیرون رفتن آنان از خانه بدتر از وارد شدن افراد غیر مطمئن به خانه نیست. اگر بتوانی کاری کنی که غیر تو را نشناسد چنان کن. بیش از توانش کار به او مسپار که زن گلی ظریف است نه کارفرما و خدمتگذار. 

در تکریمش زیاده روی مکن، او را به طمع مینداز که برای دیگران میانجی گری کند. از غیرت ورزیدن بی مورد بپرهیز، زیرا سبب می شود که زن درستکار به نادرستی و زن پاکدامن به بدگمانی افتد. (نامه 31)

اما نقص عقلشان به خاطر اینکه شهادت دو تن معادل شهادت یک مرد است.  (خطبه ی 80) 


خب سست بودن نظر و بی پایه بودن عزم به خاطر همون رقت و حالتی داره که مایع داره یعنی آب چون مایع است انسجام جامد را نداره و من خودم به شخصه قبول دارم که وقتی حرف احساس بشه عزمم توی خیلی زمینه ها کم میشه چون در اون لحظه ظرف محبتم پره و شاید لبریز شه و عقال نداشته باشه . . . عبارت بعدی هم داره همون ظرف را ایجاد می کنه. در  مورد اینکه غیر از اون را هم نشناسند خب اگه امام علی (علیه السلام) این را می خوان و می گن این درسته خب این هم با بودن زن در جامعه منافاتی نداره چون میشه در جامعه بود ولی اصلا آقایون را ندید تازه میشه خانوم ها را هم ندید چه برسه به آقایون . . . تازه می گن نشناخت " الا یعرفن غیرک فافعل " و شناختن یه آدم کار سختیه مثلا ما هنوز خودمون خودمون را نمی شناسیم. تازه این تعبیر ایشون هم در مورد زن خیلی قشنگه که "زن گل ظریفی است" .  
 ...................................................................................................................................
بحث را ادامه می دیم ولی از دریچه ی قرآن و مفاتیح 
تو دعای روز عرفه امام حسین (علیه السلام) محبتی را که خدا بهشون و به همه ی نوزادهای دنیا می کنه را خیلی قشنگ به زبون آوردن بخشیش را زیر آوردم: 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۲۱
معرفت جو